Tai Chi & Qi Gong

 Tai Chi Chuan ontspant lichaam en geest, kalmeert het zenuwstelsel, maakt stijve gewrichten los, haalt de spanning uit de spieren en herstelt zowel het fysieke als het psychische evenwicht.
Tai Chi Chuan ontspant lichaam en geest, kalmeert het zenuwstelsel, maakt stijve gewrichten los, haalt de spanning uit de spieren en herstelt zowel het fysieke als het psychische evenwicht.

Opbouw van de les

De les bestaat uit 3 vaste les delen en wordt verzorgd door Machiel Gabor Welbergen. Een warming-up deel waarin we tal spieren en gewrichten losmaken middels rustige en draaiende circulerende bewegingen. Het kerndeel van de les beoefenen we de yang 13 stijl en tevens de 24 vorm verderop in het seizoen.

De les wordt afgesloten met fitness gerelateerde qi gong oefeningen, zoals het uitdrukken van de hemel, ba duan jin etc..

Wat is Tai Chi

Tai Chi is een traditioneel Chinees systeem van tal van lichaams-oefeningen. Deze worden gekenmerkt door en serie harmonieuze bewegingen die men op een langzame en vloeiende manier uitvoert. Het wordt in China reeds eeuwenlang beoefend ter bevordering van gezondheid,  welzijn en als zelfverdediging.

Tai Chi Chuan ontspant lichaam en geest, kalmeert het zenuwstelsel, maakt stijve gewrichten los, haalt de spanning uit de spieren en herstelt zowel het fysieke als het psychische evenwicht.

Wat is Qi Gong

Het herhaaldelijk bewegen en correct ademhalen wordt geacht de stroming van Qi (levensenergie) in het lichaam positief te beïnvloeden. Elk lichaamsdeel (met de nadruk op interne organen) wordt geacht een zekere mate van Qi te hebben.
Het herhaaldelijk bewegen en correct ademhalen wordt geacht de stroming van Qi (levensenergie) in het lichaam positief te beïnvloeden. Elk lichaamsdeel (met de nadruk op interne organen) wordt geacht een zekere mate van Qi te hebben.

(uitspraak: tsjie ghong) is een onderdeel van de Chinese leer, die men zich aanleert, om de lichamelijke en geestelijke gezondheid te behouden en te verbeteren.

Qigong-oefeningen zijn meestal opzichzelfstaande oefeningen waarbij men de lichaamsdelen volgens een voorgeschreven patroon beweegt, en deze bewegingen enige malen herhaalt, alvorens men naar een volgende beweging overstapt. Een Qigong-oefening kan ook statisch zijn, waarbij een staande of zittende houding langere tijd wordt aangehouden. Verder wordt de nadruk gelegd op ademhalingsoefeningen.

Het herhaaldelijk bewegen en correct ademhalen wordt geacht de stroming van Qi (levensenergie) in het lichaam positief te beïnvloeden. Elk lichaamsdeel (met de nadruk op interne organen) wordt geacht een zekere mate van Qi te hebben. De Qi in alle lichaamsdelen is, als ze gezond zijn, in balans. Door het uitvoeren van de Qigong-oefeningen poogt men deze balans te onderhouden of te herstellen.