0592 612078 | Home | Links | Sitemap | Contact
Meer dan bewegen alleen
Probeer nu geheel vrijblijvend
ons bewegingscentrum en
vraag een gratis proefles aan

Tai chi chuan

Tai chi chuan is een Chinese krijgskunst die zo’n duizend jaar geleden ontwikkeld werd in de Daoistische kloosters vanuit de gezondheidsleer Qigong (zie daar). Tai chi chuan hoort tot de meest zachte stijlen van zelfverdediging wat betekent dat niet zozeer spierkracht maar innerlijke kracht voorop staat.  Lichaam, adem en geest komen door de training op een lijn. Timing, coördinatie en balans verbeteren sterk en het lichaam wordt krachtig en tegelijk ontspannen. De geest komt tot rust. Het is meditatie in beweging.

Waar komt het vandaan?
Tai chi chuan is een door Daoistische monniken uit de Chinese gezondheidsleer (Qigong) ontwikkelde vorm van zelfverdediging. Het is zodoende naast een krijgskunst, ook een zeer effectieve manier om je gezondheid te bevorderen. En het is een levensfilosofie/meditatie vorm gebaseerd op de principes van yin en yang. Tai chi chuan hoort tot de meest zachte stijlen, dat wil zeggen dat de kracht die gebruikt wordt niet zozeer uit de opbouw van spiermassa en de fysieke kracht van het lichaam komt, maar uit de vloeiende beweging, de interne concentratie en het richten van de eigen energie.  

Hoe zien onze lessen eruit?
De eerste helft van de les besteden we aan opwarm- losmaak en balansoefeningen. Hierbij zorgen we niet alleen dat de gewrichten loskomen en de spieren soepeler worden. Maar we kijken ook naar houding, timing, balans en coördinatie. In het tweede deel leren we de achtergronden en de specifieke bewegingen van de vorm – een geheel van oefeningen die vloeiend in een vaste volgorde achter elkaar worden uitgevoerd. In ons geval de verkorte Yang vorm van 48 bewegingen: een rustig uitgevoerde serie verstilde bewegingen.

Is het wat voor mij?
Tai chi chuan is een Qigong vorm die vooral geschikt is om geestelijk in balans te komen en lichamelijk je gezondheid te onderhouden of te verbeteren - het werkt dus preventief. Heb je op dit moment al lichamelijke klachten ontwikkeld dan kun je beter beginnen met Qigong. Hoewel het een krijgskunst is, is het niet noodzakelijk om groot, getraind of gespierd te zijn. Het brengt je lichamelijk snelheid, souplesse en balans. En intern rust, beheersing en concentratie. Het vraagt wel enige toewijding om de echte voordelen te ervaren: het aanleren van de volledige vorm neemt meestal twee jaar in beslag.

 Wat zeggen cursisten?

Partners | Linkpagina