0592 612078 | Home | Links | Sitemap | Contact
Meer dan bewegen alleen
Probeer nu geheel vrijblijvend
ons bewegingscentrum en
vraag een gratis proefles aan

pilates

Pilates is een oefenmethode waarbij de ontwikkeling van het ‘powerhouse’ – rug, buik, binnenkant dijen en billen – centraal staat. Door series van met aandacht uitgevoerde oefeningen worden deze spiergroepen evenwichtig versterkt en wordt de totale lichaamshouding verbeterd. Techniek, rust en beheersing staan daarbij voorop en dat maakt de oefeningen ook zeer geschikt voor mensen die moeten herstellen.

waar komt het vandaan?
Josef Pilates ontwikkelde aan het begin van de vorige eeuw een serie oefeningen om oorlogsveteranen te helpen te komen tot een betere houding (rechterop zitten en lopen) en een harmonieuzer en krachtiger lichaam waarin de geest zich meer in balans voelt. Vanuit zijn oorspronkelijke ideeën zijn inmiddels allerlei verschillende soorten trainingen ontstaan die soms wat meer naar de yoga toegaan (yogalates) of juist meer in de richting van cardio en kracht (piloxing: pilates, boxen en dans).

Hoe zien onze lessen eruit?
In onze pilates lessen beginnen we met een warming up en een aantal staande oefeningen gericht op coördinatie, balans en bewustzijn van het eigen lichaam. Dan volgt een mat gedeelte waarin vanuit de juiste techniek en adembeheersing de spieren worden getraind.  De nadruk ligt daarbij op ons ‘powerhouse’ – onze buik- en rugspieren, de binnenkant van de dij en de bilspieren. We werken hierbij vooral aan het vergroten van de bewegingsvrijheid en het evenwichtig opbouwen van kracht. We sluiten af met rustige rek- en strekoefeningen. Is het wat voor mij?

Onze pilateslessen zijn voor iedereen. De meeste oefeningen doen we staand of liggend en dat maakt de oefeningen ook goed toegankelijk voor mensen met heup- en/of knieklachten. Doordat de oefeningen bewust, rustig en gecontroleerd worden uitgevoerd zijn ze ook geschikt bij herstel van blessures of voor mensen met chronische klachten van verschillende aard waarvoor de meeste andere groepslessen te zwaar zijn (spier- en gewrichtsklachten, hoge bloeddruk, zwaarlijvigheid).

Wat zeggen cursisten?
"Pilates heeft mijn bekkenbodem beslist versterkt, op zijn ne(a)ts gezegd, en dat is echt wat waard voor een dame van zekere leeftijd"
"Sinds een paar lessen doen we extra oefeningen. Opeens merk ik dat de beenoefeningen in de sportzaal veel makkelijker gaan"
“Ik doe Pilates vanaf de start bij het Bewegingscentrum en merk dat ik me makkelijker/soepeler beweeg, bijvoorbeeld bij het werken in de tuin.”
“Ik ben veel soepeler, kan beter bukken en beter opstaan uit zithouding. Tuinieren, rechtop lopen gaat veel makkelijker. Ik kan niet zonder Pilates, anders word weer ik stijf en stram.”

Partners | Linkpagina