0592 612078 | Home | Links | Sitemap | Contact
Meer dan bewegen alleen
Probeer nu geheel vrijblijvend
ons bewegingscentrum en
vraag een gratis proefles aan

Mindfulness yoga

Mindfulness yoga is vooral voor mensen die hun levenshouding willen veranderen: zowel letterlijk – het lichaam anders houden dan tot nu toe – als meer geestelijk – hoe om te gaan met spanning, pijn, verdriet en verlies. Door meditatie technieken te combineren met rustige houdingen, ademtechnieken en zelfmassage leren we aan de ene kant ons lichaam op zachte wijze te wennen aan nieuwe houdingen. Terwijl we aan de andere kant tegelijk leren de dingen die we niet kunnen veranderen te accepteren en los te laten.

Waar komt het vandaan?
Eind vorige eeuw kwamen met name onder invloed van het werk van Jon Kabbat-Zinn (boeddhistische) meditatietechnieken in het westen zeer in de belangstelling te staan als een effectieve manier om om te leren gaan met pijn stress en verdriet. Daarnaast is de laatste jaren steeds meer duidelijk geworden dat als je je lichaamshouding blijvend wil veranderen je de bindweefselstructuren in ons lichaam moet beïnvloeden. En dat gaat alleen door heel precies en nauwkeurig houdingen aan te nemen en die langdurig vast te houden: een verstilde vorm van yoga. Mindfulness yoga combineert beide.

Hoe zien onze lessen eruit?
In elke les staat steeds een bepaalde houding centraal. Daar werken we heel rustig naar toe met ademoefeningen en voorbereidende houdingen. Er zijn allerlei kussens en dekens aanwezig die ons kunnen helpen die houdingen veilig en comfortabel aan te nemen. Af en toe maken we daarbij ook gebruik van elkaar: door elkaar te helpen een houding vast te houden. Ook maken we af en toe gebruik van zelfmassage. In de loop van de les nemen we de houdingen steeds langer aan en wordt de stemming steeds meditatiever. We eindigen met een eindontspanning.

Is het wat voor mij?
Als je moeite hebt met ontspannen. Als je last hebt van slaapproblemen, of je werk moeilijk los kunt laten. Als je gespannen adem haalt en je opgejaagd voelt. Maar ook als je spieren stijf en stram voelen. Je heupen, schouders en knieën vast zitten. Je moeite hebt om een goede houding te vinden om te zitten, te staan of te liggen. In al deze gevallen helpt mindfulness yoga. Omdat we werken met ondersteunde oefeningen kan iedereen op zijn eigen niveau meedoen.

Wat zeggen cursisten?
“Ik zie elke week uit naar deze les: donderdag is mijn laatste werkdag en door deze les kan ik de werkweek goed afsluiten en begin ik de vrijdag opgeruimd en uitgerust”
“Heerlijke les om spanningen los te laten. Zeer ontspannend en ik kijk er wekelijks naar uit !”

Partners | Linkpagina