0592 612078 | Home | Links | Sitemap | Contact
Meer dan bewegen alleen
Probeer nu geheel vrijblijvend
ons bewegingscentrum en
vraag een gratis proefles aan

(yoga) balance

Balance is een actieve work-out op muziek, voor het gehele lichaam. Balance bestaat voor het grootste deel uit yoga oefeningen maar combineert dat met invloeden uit de pilates en de tai chi chuan. Het versterkt je spieren, verbetert je houding en zorgt voor meer balans en coördinatie.

Waar komt het vandaan?
Balance is een actievere en meer op krachtontwikkeling gerichte vorm van yoga. In de jaren ’80 ontstond een steeds grotere belangstelling voor actieve bewegingslessen op muziek: denk aan de video’s van Jane Fonda. Daarnaast groeide sinds de tweede wereldoorlog ook de aandacht voor yoga. Tegen het eind van de vorige eeuw begonnen er daardoor fitness programma’s te onstaan op het grensvlak van muziek, beweging, krachtontwikkeling en de rust in jezelf vinden. Voorbeelden daarvan zijn de power yoga ontwikkeld door Baron Baptiste of de flow yoga en trance dance van Shiva Rea. Balance is ook zo’n grensvorm.

Hoe zien onze lessen eruit?
Een balanceles begint met een aantal rustige dynamische oefeningen om de drukte van de dag achter ons te laten en ons bewust te worden van het ritme van ons lichaam. Als we warm zijn gaan we door naar actieve dynamische oefeningen (zonnegroet) en een aantal krachtige staande poses. Vandaar dalen we weer af naar de grond en werken achtereenvolgens aan de soepelheid van onze heupen en krachtopbouw in buik en rug. Als laatste krachtoefening doen we een nummer lang plankoefeningen waarbij we alle spieren in ons lichaam activeren. We sluiten af met uitgebreide rek- en strekoefeningen en een eindontspanning.

Is het wat voor mij?
Om goed aan een balance les mee te kunnen doen moet je al enige kracht en soepelheid ontwikkeld hebben. Je hebt bijvoorbeeld al aan herstellende yoga of pilates gedaan en die lessen gaan je goed af, of je kunt goed meekomen met andere bewegen op muziek lessen zoals pump, of bbb/tae bo. In de balance lessen doen we meerdere oefeningen waarbij schouders en knieën worden aangesproken.  

Wat zeggen cursisten?
“Pittige oefeningen voor meer flexibiliteit en kracht. Soms hard werken maar we krijgen er sterke buikspieren voor terug!”
“Dankzij de lessen ben ik soepeler en leniger geworden. Mijn houding is verbeterd; ik loop en zit meer rechtop.”
“Na een dag werken is het heerlijk om actief lichamelijk bezig te zijn. Een goed en voldaan gevoel na afloop!”

Partners | Linkpagina